Informacje dotyczące gwarancji i gwarancji na akcesoria
Szybki dostęp
Dodatki
Informacje dla konsumentów dotyczące gwarancji na akcesoria i gwarancji na produkt
Prawa i obowiązki zawarte w niniejszej broszurze informacyjnej przysługują Ci w przypadku, gdy zawarłeś umowę z Operatorem wskazanym w niniejszej broszurze informacyjnej jako konsument. Zgodnie z ustawą V z 2013 r. Kodeks cywilny (Ptk.) § 8 ust. 1 ust. 1 pkt 3 za konsumenta uważa się „osobę fizyczną działającą poza zakresem wykonywania zawodu, samodzielnego wykonywania zawodu lub działalności gospodarczej”.
Gwarancja na akcesoria
W którym przypadku możesz skorzystać z gwarancji na akcesoria?
W przypadku nienależytego wykonania przez Usługodawcę (dalej: Operator) mogą Państwo dochodzić roszczeń z tytułu rękojmi wobec Operatora na zasadach Kodeksu Cywilnego.
Jakie prawa przysługują Ci w związku z roszczeniem gwarancyjnym?
Możesz – według własnego wyboru – skorzystać z następujących roszczeń gwarancyjnych na akcesoria:
Możesz żądać naprawy lub wymiany, chyba że realizacja wybranego przez Ciebie żądania jest niemożliwa albo wiązałaby się z nieproporcjonalnymi dodatkowymi kosztami dla Operatora w porównaniu do realizacji innego żądania. Jeśli nie złożyłeś lub nie mogłeś zażądać naprawy lub wymiany, możesz zażądać proporcjonalnej dostawy odszkodowania, możesz naprawić usterkę na koszt Operatora, lub możesz zlecić naprawę komuś innemu, lub – w tym ostatnim przypadku – możesz także odstąpić od umowy.
Możesz przejść z wybranej gwarancji na akcesoria na inną, poniesiesz jednak koszt tej zmiany, chyba że było to uzasadnione lub Operator podał ku temu powód.
Jaki jest termin dochodzenia roszczeń gwarancyjnych?
Masz obowiązek zgłosić błąd niezwłocznie po jego wykryciu, nie później jednak niż w ciągu dwóch miesięcy od wykrycia błędu. Jednocześnie zwracamy uwagę na fakt, że po upływie dwuletniego okresu przedawnienia od zakończenia umowy nie można już dochodzić uprawnień z tytułu rękojmi na akcesoria. W przypadku rzeczy używanej termin ten jest wskazany przy produkcie na stronie internetowej, jednak nie krócej niż rok.
Przed kim możesz dochodzić swoich roszczeń gwarancyjnych na akcesoria?
Możesz zgłosić roszczenie gwarancyjne na akcesoria przeciwko Operatorowi.
Jakie są inne warunki dochodzenia praw z tytułu gwarancji na akcesoria?
Dopóki nie zostanie udowodnione inaczej, należy przyjąć, że wada stwierdzona w ciągu roku od daty dostawy towaru istniała już w chwili dostawy towaru, chyba że domniemanie to jest niezgodne z charakterem towaru lub charakterem przedmiotu zamówienia. wada. Niniejszy ustęp ma zastosowanie również do towarów zawierających elementy cyfrowe. Jednakże po upływie roku od wykonania masz już obowiązek wykazać, że stwierdzona przez Ciebie wada istniała już w chwili wykonania.
Operator może odmówić doprowadzenia towaru do zgodności z umową, jeżeli naprawa lub wymiana jest niemożliwa albo wiązałaby się z nieproporcjonalnymi dodatkowymi kosztami dla Operatora, biorąc pod uwagę wszelkie okoliczności, w tym wartość, jaką reprezentuje usługa w stanie nienagannym , a także wagę naruszenia umowy.
Konsument ma także prawo – w zależności od wagi naruszenia umowy – żądać proporcjonalnej wypłaty odszkodowania lub odstąpić od umowy sprzedaży, jeżeli
- a) Operator nie dokonał naprawy lub wymiany albo ją wykonał, ale nie zastosował się w części lub w całości do postanowień art. 373/2021. (VI. 30.) odmówił spełnienia warunków określonych w ust. 3 § 13 Rozporządzenia Rządu lub zgodnie z ust. 1 doprowadzenia towaru do zgodności z umową;
- b) wystąpił powtarzający się błąd w wykonaniu, pomimo podjęcia przez Operatora próby doprowadzenia towaru do zgodności z umową;
- c) błąd w wykonaniu jest na tyle poważny, że uzasadnia natychmiastowe obniżenie ceny lub natychmiastowe rozwiązanie umowy sprzedaży; Lub
- d) Operator nie podjął się doprowadzenia towaru do zgodności z umową lub z okoliczności wynika, że Operator nie doprowadzi towaru do zgodności z umową w rozsądnym terminie lub bez istotnej szkody dla interesów konsumenta.
Jeżeli Konsument chce odstąpić od umowy sprzedaży, powołując się na wadliwe wykonanie, na Operatorze spoczywa ciężar udowodnienia, że wada jest nieistotna. Konsument ma prawo wstrzymać pozostałą część ceny zakupu – dostosowaną do wagi naruszenia umowy – w całości lub w części, do czasu wywiązania się przez Operatora ze swoich obowiązków związanych z dotrzymaniem umowy i wadliwym wykonaniem. Rozsądny termin naprawy lub wymiany towaru liczony jest od chwili zgłoszenia przez Konsumenta wady Operatorowi. Konsument ma obowiązek udostępnić Towar Operatorowi w celu dokonania naprawy lub wymiany.
Operator ma obowiązek zapewnić zwrot wymienianego towaru na własny koszt. Jeżeli naprawa lub wymiana wymaga usunięcia towaru, który został oddany do użytku zgodnie z rodzajem i przeznaczeniem towaru – zanim wada stała się stwierdzona – wówczas obowiązek naprawy lub wymiany obejmuje usunięcie towaru niezgodnego z umową oraz uruchomienie wymienionego lub naprawionego towaru złożenie lub poniesienie kosztów demontażu lub uruchomienia.
Dostarczenie odszkodowania jest proporcjonalne, jeżeli jego wysokość jest równa różnicy pomiędzy wartością towaru należnego konsumentowi z tytułu wykonania umowy a wartością towaru rzeczywiście otrzymanego przez konsumenta. Prawo Konsumenta do odstąpienia od umowy sprzedaży może zostać zrealizowane poprzez skierowanie do Operatora oświadczenia prawnego zawierającego decyzję o odstąpieniu od umowy.
Jeżeli wadliwe wykonanie dotyczy tylko określonej części towaru dostarczonego w ramach umowy sprzedaży i w stosunku do niego zachodzą przesłanki skorzystania z prawa odstąpienia od umowy, konsument może odstąpić od umowy sprzedaży tylko w odniesieniu do towaru wadliwego, ale także w odniesieniu do wszelkich innych towarów nabytych wraz z nimi, może od niej odstąpić, jeżeli nie można rozsądnie oczekiwać od konsumenta, że zatrzyma wyłącznie towar zgodny z umową.
Jeżeli Konsument odstąpi od umowy sprzedaży w całości lub – zgodnie z paragrafem poprzednim – w zakresie części towaru dostarczonego w ramach umowy sprzedaży, wówczas
- a) Konsument ma obowiązek zwrócić Towar Operatorowi na koszt Operatora; I
- b) Operator ma obowiązek niezwłocznie zwrócić konsumentowi cenę zakupu zapłaconą za dany towar, gdy tylko otrzyma on towar lub zaświadczenie potwierdzające zwrot towaru.
Gwarancja produktu
W którym przypadku możesz skorzystać z gwarancji na produkt, prawda?
W przypadku wady rzeczy ruchomej (produktu) możesz według własnego wyboru dochodzić swoich uprawnień wynikających z gwarancji na akcesoria lub reklamacji z tytułu rękojmi na produkt.
Jakie prawa przysługują Ci w związku z roszczeniem gwarancyjnym na produkt?
W ramach roszczenia gwarancyjnego na produkt możesz żądać jedynie naprawy lub wymiany wadliwego produktu.
W którym przypadku produkt uznaje się za wadliwy?
Produkt jest wadliwy, jeżeli nie odpowiada wymaganiom jakościowym obowiązującym w chwili wprowadzenia go do obrotu lub nie posiada właściwości opisanych przez producenta.
Jaki jest termin dochodzenia roszczeń gwarancyjnych na produkt?
Roszczenie gwarancyjne na produkt możesz zgłosić w ciągu dwóch lat od wprowadzenia produktu do obrotu przez producenta. Po upływie tego terminu utracisz to prawo.
Przeciwko komu i na jakich innych warunkach możesz dochodzić swoich roszczeń gwarancyjnych na produkt?
Roszczenia z tytułu gwarancji na produkt możesz dochodzić wyłącznie wobec producenta lub dystrybutora rzeczy ruchomej. W przypadku roszczenia gwarancyjnego na produkt należy udowodnić wadę produktu.
W jakich przypadkach producent (dystrybutor) jest zwolniony z obowiązków gwarancyjnych produktu?
Producent (dystrybutor) jest zwolniony z obowiązków gwarancyjnych na produkt tylko wtedy, gdy może udowodnić, że:
– produkt nie został wyprodukowany lub wprowadzony do obrotu w ramach prowadzonej przez nią działalności gospodarczej, lub
– według stanu nauki i techniki wada nie była możliwa do rozpoznania w chwili wprowadzenia go do obrotu lub
– wada produktu wynika ze stosowania przepisów prawa lub bezwzględnie obowiązujących przepisów urzędowych.
Wystarczy, że producent (dystrybutor) udowodni jeden powód zwolnienia.
Jeśli jednak roszczenie gwarancyjne na produkt zostanie pomyślnie zrealizowane, możesz zgłosić roszczenie gwarancyjne na akcesoria dotyczące wymienionego produktu lub naprawionej części przeciwko producentowi.
Obowiązkowa gwarancja
Przepisy przewidują 2-letni obowiązkowy okres przydatności do spożycia produktów dystrybuowanych przez Operatora.